Zorg voor onze leerlingen

Verschillen maken ons sterker!
Pedagogisch optimisme is ons uitgangspunt. Samen zullen we naar kansen en mogelijkheden zoeken om een leerling vooruit te helpen. Daarbij zijn niet alleen de te behalen doelen voor de leerstof belangrijk, maar ook het welbevinden van de leerling. We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Bij de Avonturier hebben we oog voor zowel de individuele behoeften van het kind als voor de groep als geheel.

 

Onze medewerkers zetten zich zo in, dat ze hun leerlingen goed kennen en volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met de afgesproken instrumenten die we daar beschikbaar voor hebben zoals "Leerling in Beeld".  In combinatie met het bijhouden van de vorderingen in de klas door de leerkracht biedt dit ons een goed beeld van ieder kind. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. We hebben een internbegeleider die daarbij kan ondersteunen.

 

In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. Op dit moment wordt door de IB-er gewerkt aan een nieuw zorgplan 2025-2029. Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke zorg we kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. Dit SOP wordt jaarlijks bijgewerkt en gepubliceerd. 

 

Naast dat we de groei van de leerling met het kind zelf bespreken, houden we ook hun ouders op de hoogte van voorderingen en behaalde doelen. Dit doen we in o.a. in start- en voortgangsgesprekken. De leerlingen krijgen ook 2x per jaar een schoolrapport mee naar huis. Er wordt met ouders gecommuniceerd via de app Social Schools, waardoor we korte lijnen hebben met thuis.